søndag, oktober 18, 2009

Duftlys, steg for steg

Jeg har fått noen spørsmål om de stearinlysene jeg skrev om på fredag og om jeg kan forklare nærmere hvordan jeg lager dem. Det er så gøy med respons på det jeg skriver om, så det er klart jeg kan!

Du behøver:

- stearinlysrester
- veker
- noe til å feste veken til bunnen av glasset med
- blyant/spisepinne e.l. til å knyte veken på
- en gammel kjele
- noe til å smelte stearinen i, f.eks. hermetikkbokser
- tomme syltetøyglass (eller annet - det meste kan brukes)
- evt. farge -og lukttilsetning


Jeg brøt opp kronelys og brukte veken fra dem, men veker fås kjøpt i hobbyforretninger o.l. Veken festes i bunnen av glasset med modelleire.


Knyt veken rundt en blyant e.l. og legg denne oppå glasset slik at veken holdes på plass i en stram linje.


Smelt lysrestene over vannbad. Vannet skal ikke koke, men holde omkring 85 grader.


Når stearinen er smeltet og flytende helles den over på glasset.


Deretter tilsetter du lukt etter ønske - jeg brukte et par dråper eterisk olje med vaniljelukt.


Tilsett gjerne teblader e.l. for ekstra lukt og tekstur. Som på så mye annet; bare fantasien setter grenser. Jeg drysset over noen appelsinteblader (vent til stearinen har størknet litt for å hindre at de synker rett til bunns).


Så er det bare å vente på at stearinen stivner og kvelden kommer. Lykke til!

17 kommentarer:

atinybitofheaven sa...

Takk for søt kommentar inne hos meg :-)

Og ikke minst TUSEN TAKK for teskjedforklaringen ;-) Med bilder tror jeg til og med jeg kan få til dette :-)

Ha en vakker søndag:-)

klem fra Wien

Anonym sa...

Supert tips :-)

Klem fra meg

Idun // Breidablikk sa...

ikke dumt! Kanskje jeg skulle prøvd dette med noen skeive kronelys jeg har liggende ;) god søndag til deg!!! Klem fra Idun :)

HildeP. sa...

Takk for veldig bra tips, det ser spennende ut! Kanskje noen duftlys kan bli søte julegaver. Flott blogg du har!

Ha en fin søndag!

Klem Hilde

anne sofie sa...

Hei Beate!

Det var flotte bilder og veiledning underveis for å lage lys.jeg ble veldig inspirert.

Klem fra mamma

Noatunfrua sa...

Ganske enkelt genialt! Nå kan jeg jo ta vare på stearinrestene fremover :)

Tusen takk for at du delte!
Ha en nydelig kveld!
Klem fra meg

Moski sa...

Heisann! Så fine lys du har laget!! Har ofte tenkt å støpe mine egne lys, men aldri kommet så langt. Har sett noen som har laget lys i gamle tynne te/kaffekopper med skål også. Veldig dekorativt. Julegavetips?
Ditt spørsmål hos meg: Jeg smelter inn servietten med baksiden på en teskje som jeg varmer opp på kokeplate. Jeg bruker ikke strykejern som mange andre gjør. Teskjeen er lettere å styre synes jeg.
Ha en forsatt fin søndag.
Klem.

beate sa...

Heisann.

Så flott tips. Så gøy å lage sitt eget duftelys. flott å gi i gave også.

ønsker deg en fortsatt fin kveld
Klem Beate

ELIN sa...

Hei, så flott blogg du har. Første gang jeg er her inne, men blir ikke siste :) Kjempefint innlegg om stearinslys - jeg tror jammen jeg skal prøve det. Ha en fin dag. Klemmer fra Elin

Therese Dorthea sa...

Supert tips! Eg leste jo det forrige innlegget og tenkte ; jei, dette skal eg prøve. Først etterpå begynte eg å tenke på korleis. hehe, men no er det jo berre til å setje i gong! :)

God natt!

Klem Therese Dorthea ♥

Elis@beth sa...

ÅÅÅÅ så gøy!! Dette må prøves!! Tusen takk for tips!

Klem til deg!

Guttemamma sa...

Først må jeg si,tusen takk for din støttende hilsen!! Litt mye om dagen,men vet at jeg kommer opp igjen..:-)
For en genial ide med lysene,aldri tenkt at det går an.
klem

Therese fra huset med de rare i sa...

Tusen takk for forklaringen!! Nå skal det samles rester her:P

Hilde Heimdal sa...

Skulle ænske jeg kunne sy selv :)

oi lager du stearin lys så flink du er !!:)))

anneskreative sa...

Hei,,,ser du driver og støper lys,,,,har gjort det noen ganger jeg også,,,,,se innom på loggen min, så ser du et tips om hva jeg har støpt i nå....
ha en fin mandag.
Anne

Johanna sa...

Du är ju för söt vännen! :) Kramar i tusen! :)

h3x sa...

Dette skal jeg lage til forloveden min! :D