søndag, september 06, 2009

Bake kake søte

I løpet av disse to årene i Umeå har jeg virkelig fått øynene opp for fika; god kaffe og utallige deilige kaker. Nå venter jeg på mannen min som er på vei i bil helt fra Bergen, så i kveld blir det ost og kjeks for to - med kladdkaka til dessert. Og mens kaka står i ovnen deler jeg oppskriften med dere. Veldig enkel - veldig god!

Kladdkaka
100 g smør
2 1/2 dl sukker
1-2 egg
1 1/2 dl hvetemel
3 ss kakao
1 ts vaniljesukker
(Tilsett gjerne litt mørk sjokolade og/eller kaffe)

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 175°C. Smelt smøret i en kasserolle. Løft kasserollen av platen, bland i sukker og egg, rør godt. Rør i øvrige ingredienser til alt er godt blandet. Hell røren i en smurt og melet form, ca 24 cm i diameter. Stek midt i ovnen i ca 20 min. Kaken blir lav og hard på toppen, men "kladdig" i midten. La kaken kjølne. Pudre over melis. Server med vispet krem eller iskrem og frukt.

2 kommentarer:

Therese fra huset med de rare i sa...

tusen takk for oppskriften!! Den skal jeg prøve meg på;) Lignet egentli litt på brownies:)

Beate, A Brighter Day sa...

Den er utrolig god, altså! Og jo, den minner veldig om brownies. Men det sies at kladdkakan er mer "kladdig" enn brownies. Brownies blir på en måte tørrere... Vanskelig å forklare. Det finnes en forskjell, men den er nok liten ;)